Het avontuur is voorbij! - Reisverslag uit Assen, Nederland van Thera Leukfeldt - WaarBenJij.nu Het avontuur is voorbij! - Reisverslag uit Assen, Nederland van Thera Leukfeldt - WaarBenJij.nu

Het avontuur is voorbij!

Blijf op de hoogte en volg Thera

05 Juli 2016 | Nederland, Assen

Molweni!
Hier is die dan, mijn allerlaatste update over mijn tijd in Zuid-Afrika!

Op woensdag zijn we nadat Dafne en ik bij een hotel hebben ontbeten en Hilde is gaan duiken met haaien terug gegaan naar onze accommodatie, hier hebben we ons nog even opgefrist en toen zijn we terug gereden naar uShaka marine world. Bij een restaurantje hebben we even koffie gedronken en toen zijn we over de Golden Mile gaan lopen, dit is een boulevard met wat marktkraampjes en wat kermisattracties. Er was ook een kabelbaantje dus we hadden besloten om dit ook te gaan doen, het was een kort ritje maar wel leuk om vanaf een kleine hoogte iets van Durban te zien. We waren van plan om richting het stadion te lopen om hier misschien nog te gaan schommelen maar we hoorden van wat meiden dat het stadion dicht was dus toen zijn we maar lekker op een terras gaan zitten! We zijn aan het eind van de middag terug gelopen naar de auto en hebben een poging gedaan om nog naar de Indian market te gaan maar het verkeer was een ramp dus we hebben halverwege besloten om lekker door te rijden naar huis. Die avond hebben we wat gegeten bij een restaurant in de buurt wat op loopafstand was dus dit was ideaal, scheelde taxikosten en zelf rijden. We waren best wel vroeg weer thuis dus hebben we veel dingen ingepakt zo dat we donderdagochtend konden beginnen aan onze reis richting Coffeebay.

Donderdagochtend hebben we ontbeten en de auto ingepakt, klaar om naar Coffeebay te gaan! We wisten van te voren dat dit een lange rit zal worden, Googlemaps gaf aan dat het 6,5 uur rijden was. Niets bleek minder waar, het was ontzettend druk op de weg, veel politie en dieren op de weg. In totaal hebben we er bijna 9 uur over gedaan om op plaats van bestemming te komen. De laatste 75 km was de weg echt ontzettend slecht dus hier hebben we bijna anderhalf uur over gedaan. Toen we bij onze accommodatie aankwamen waren we compleet gesloopt. Onze kamer was niet echt top maar wel prima te doen, ze hebben nog avondeten voor ons geregeld dus dat was ideaal. We hebben de avond lekker doorgebracht aan een kampvuur en gezellig gekletst met mensen die daar werkten of ook overnachtten. Tegen kwart over tien zijn we gaan slapen omdat we vroeg op wilden staan zo dat we de zonsopkomst konden zien en we dolfijnen konden zien. We zijn erg snel in slaap gevallen maar de bedden waren niet erg comfortabel dus we zijn vaak wakker geweest en in de nacht ging er een auto alarm af dus we sliepen erg onrustig. Om half zeven ging de wekker en zijn we ons gaan klaarmaken en spullen in te pakken. We zijn daarna een heuvel opgelopen en konden de zon zien opkomen vanuit de oceaan, we hebben een aantal dolfijnen gezien, dit was echt ontzettend tof!

Hierna zijn we gaan ontbijten en tegen kwart over acht zijn we gaan rijden richting Port Elizabeth, het eerste stuk was net zo slecht als de dag er voor maar het was wat minder druk dus het ging redelijk vlot. We hebben onderweg even gestopt om lekker te lunchen en uiteindelijk waren we om kart over vier bij onze allerlaatste accommodatie in Zuid-Afrika. Hier waren Merel en Michiel al dus dat was ideaal, we hebben onze spullen uitgeladen en Michiel heeft ons ingecheckt voor onze vlucht van morgen. Daarna zijn we richting het vliegveld gereden om de auto in te leveren en een aantal mensen uit te zwaaien. Het was erg gek om al op het vliegveld te zijn maar zelf nog niet weg te gaan, na het afscheid zijn we richting het restaurant Beershack gereden, hier hebben we met z’n zevenen gegeten. Die avond hebben we onze koffer opnieuw ingepakt en kunnen wegen dus alles ligt klaar om weg te gaan!

Zaterdag zijn we tegen elf uur naar het vliegveld gegaan, we hadden een taxi besteld en deze moest twee keer op en neer rijden omdat we met z’n vijven natuurlijk ontzettend veel bagage hadden! We waren rond half twaalf met al onze bagage op het vliegveld en deze hebben we direct kunnen afgeven. Onze bagage kon direct doorgestuurd worden naar Amsterdam, dit was ideaal want dit scheelde ons tijd in Johannesburg. Dafne vloog met een andere maatschappij dus alleen zei moest haar koffer nog opnieuw laten inchecken. We hebben nog even koffie gedronken en toen was het ook al tijd om te gaan vliegen! Stipt om half twee vertrokken we met z’n allen naar Johannesburg, de vlucht ging vlot, we hebben een broodje gekregen en waren op tijd in Johannesburg. Hier konden we erg snel de koffer van Dafne ophalen en doorlopen om opnieuw in te checken, jeetje wat is die luchthaven groot! Toen we er in februari een tussenstop hadden, kregen we niet de indruk dat de luchthaven zo enorm groot was maar nu hebben we er meer van kunnen ontdekken. Nadat we de koffer hadden afgegeven zijn we maar direct door de paspoort controle gegaan omdat we wisten dat het daar nog wel is druk zou kunnen worden.
Daarna hebben we lekker gegeten bij de Mugg & Beans en nog wat souvenirs geshopt, om 18 uur ging Dafne boarden dus toen hebben we afscheid van haar genomen en een uurtje later was het ook onze beurt om in het vliegtuig te stappen richting Londen!

Het vliegtuig was enorm luxe, we hadden een self entertainment system, deze werkte deze keer dus dat was super fijn! We vertrokken op tijd en ik heb gedurende de vlucht een aantal films gekeken. In Zuid-Afrika was ik gewend om wat oudere films te kijken maar ik heb nu zelfs the Jungle Book kunnen kijken! Het avondeten was best oké, een soort stoofpotje met wat groentes en puree. Dat laatste was niet helemaal aan mij besteed maar het was goed te doen. Tijdens de vlucht hebben we een aantal keer turbulentie gehad maar ik heb ook een beetje kunnen slapen (ja toch zeker wel 1,5 uur in totaal op een vlucht van 11 uur.)
We waren op tijd in Heathrow waar we weer opnieuw door de douane moesten, hier werd alles veel uitgebreider gecheckt dan in Johannesburg maar ook hier was alles prima!
De laatste vlucht was natuurlijk ontzettend kort en na een klein uurtje landden we op de Polderbaan; hallo Nederland!

Wonder boven wonder was het droog toen we aankwamen, op Schiphol hebben we even in de rij moeten staan voor de paspoortcontrole maar uiteindelijk stonden we in de rij voor de koffers.
Een jonge man wist ons te vertellen dat als onze koffers ook uit Johannesburg kwamen, er een grote kans was dat deze niet direct op de band zou liggen omdat ze het vaak niet redden alles over te zetten. Er stond al aangegeven dat alle bagage op de band gelost was en er lag nog niks van ons vier op…dus wij waren allemaal al behoorlijk benauwd dat er niks op kwam te liggen voor ons. Gelukkig was dit niet het geval en na nog een aantal minuten kwam al onze bagage van de band af!
Dit betekende afscheid nemen van elkaar en de familie weer verwelkomen!
Toen ik de aankomsthal uitkwam stonden mijn ouders en zus er, super lief. We hebben even wat gegeten en koffie gedronken en gekletst, daarna was het tijd om naar huis te gaan rijden. Ik was ontzettend moe dus ik heb onderweg wat geslapen. In Harderwijk hebben we nog even een stop gehouden voor een kop koffie en later werd me duidelijk waarom, toen we de oprit opkwamen zag ik al twee auto’s staan van twee hele bekende mensen voor mij; mijn tante en Maryël.

Toen ik binnenkwam was het huis versierd met welkom thuis en zaten Maryël, Sanne en mijn tante binnen. Echt super lief! Ze hadden allemaal cadeautje voor me meegenomen en we hebben al lekker bij kunnen kletsen, ik heb toen ook nog even gauw mijn koffer over hoop gehaald omdat ik ook souvenirs had meegenomen. Het was een ontzettend gezellige middag maar ik was toch echt ontzettend moe. Ik heb nog even lekker gedoucht, gegeten met mijn ouders maar om kwart over tien lag ik toch echt in mijn bed, mijn eigen lekkere comfortabele bed!
Zondag nacht heb ik heerlijk geslapen en ben ik al een beetje uitgerust, maandag heb ik alweer de eerste afspraak gehad; een bezoekje bij de tandarts. Verder heb ik lekker bijgepraat met vriendinnen en vandaag heb ik weer mijn eerste afspraak bij de fysiotherapeut voor mijn schouders!

Het avontuur zit er op, ik heb een prachtige tijd in Zuid-Afrika gehad en ik zal het nooit vergeten!
Zuid-Afrika is een super mooi land en ik heb nog lang niet alles gezien dus er zijn genoeg redenen om nog eens terug te gaan.
Het voelt goed om weer thuis te zijn in Nederland, ik hoop dat het een beetje goed weer wordt en dan kan ik hier nog wel een zomer doorbrengen!