Heerlijk eten, aparte nacht & mooi hotel! - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Thera Leukfeldt - WaarBenJij.nu Heerlijk eten, aparte nacht & mooi hotel! - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Thera Leukfeldt - WaarBenJij.nu

Heerlijk eten, aparte nacht & mooi hotel!

Blijf op de hoogte en volg Thera

23 April 2016 | Zuid-Afrika, Franschhoek

Molweni!

Gisteren zijn we vanuit ons appartement vertrokken richting Franschhoek! Hier zouden we overnachten in een lodge en dineren bij restaurant The Tasting Room. Het was een ontzettend regenachtige dag dus toen we aankwamen bij onze accommodatie was het al ontzettend aan het waaien en het regende vaak. We konden niet echt iemand van de lodge vinden om ons te helpen maar na een rondje gelopen te hebben, zagen we iemand!
Deze dame was niet bepaald vriendelijk maar heeft ons de kamer laten zien, een tweepersoonsbed, een stapelbed en een eenpersoonsbed. De sfeer in de accommodatie was niet echt top en we hadden besloten om ons klaar te maken voor het diner en nog even de stad in te gaan, dit was al tegen 15 uur dus we hadden een aardige tijd in het centrum te gaan. We hebben gerend door de regen, op zoek naar winkels om nog wat vesten te kopen voor Lianne en Yet. Uiteindelijk hebben we in een restaurantje wat gedronken en iets kleins gegeten, we hebben nog wat kaartspelletjes gespeeld en zijn nog naar de drogisterij geweest.

Hierna hebben Lianne & Yet ons afgezet bij het restaurant. Echt wauw, wat een fantastische ervaring was dit. We werden ontvangen door een vriendelijke dame, die onze vesten/jassen heeft opgehangen en ons een plekje liet zoeken in de zogeheten living room. Hier hebben we lekker op een bank gezeten en besloten om onze avond te beginnen met een mousserende wijn (bubbels dus). De glazen werden geserveerd samen met een klein schaaltje met gekruide popcorn. Tegen kwart voor zeven kwam een van de gastheren ons vragen of wij aan tafel wilden, we zeiden dat het geen probleem was wanneer we ons drinken ook mee konden nemen. Dit was geen probleem maar net op het moment dat ik mijn glas wilde pakken, kwam er een andere medewerkster om onze glazen op een dienblad te zetten en voor ons mee te nemen naar de tafel.
Eenmaal aan tafel werd er kort uitgelegd wat de bedoeling was van de avond en werd de eerste amuse geserveerd. Deze werd geserveerd in combinatie met een echt aperitief. Het was achteraf dus helemaal niet nodig om zelf te beginnen met een wijn, maar wel net zo gezellig. De manager kwam vragen of we speciale dieetwensen hadden en vroeg of wij een wijn arrangement bij het eten wilden hebben, dit hebben we natuurlijk niet afgeslagen. We hebben een 8 gangen diner gehad met zoals genoemd dus allemaal bijpassende wijnen. Er zaten ontzettend verrassende dingen tussen, zoals tomatenijs, maisbrood met boter van karamel, inktvis en ik kan zo veel blijven opnoemen. Na twee gangen hebben we gevraagd of het mogelijk was om deze avond ook in de keuken te mogen kijken omdat we erg benieuwd waren hoe het er uit zou zien. We hebben nog een gerecht gekregen en daarna konden we in de keuken kijken! Het straalde zoveel rust uit en het was niet extreem groot en ze werkten er ongeveer met 6 personeelsleden.

De kok heeft de tijd voor ons genomen om wat dingen over het menu en het restaurant uit te leggen en ook uitgelegd waarom de chef kok, een Nederlandse vrouw, bepaalde gerechten serveert of hoe ze het bedoeld heeft. Wat ons opviel in het restaurant is dat elke gastheer of gastvrouw ontzettend veel warenkennis heeft over het menu en ons van alles heeft kunnen uitleggen over de wijn of over het gerecht, dit was een fantastische ervaring. Het is ons hier in Zuid-Afrika ook opgevallen dat er in bijna geen enkel restaurant, muziek wordt gedraaid. Dit heeft alles te maken met de visie op de ervaring in het restaurant. Wanneer er muziek gedraaid wordt, focussen mensen zich veel meer op de muziek dan op het eten. Vaak is er dan wel een liedje wat iemand leuk vind of juist niet, waar dan veel meer over nagedacht wordt dan wanneer er geen muziek is. Als er geen muziek is, kunnen de gasten zich concentreren op het gezelschap en op het eten. Dit is zeker wel een ervaring die ik kan meenemen en waar ik mij ook wel in kan vinden, muziek kan best een afleiding zijn. Het eten was echt ontzettend lekker en we hebben erg genoten. Foto’s komen later wel!

Helaas werd onze avond lichtelijk verstoord door wat berichtjes en telefoontjes van Lianne & Yet. Zij waren lekker met z’n tweetjes uit eten geweest en gearriveerd in onze kamer, hier hebben ze ontdekt dat het tweepersoonsbed, het bad en de kamer vol zaten met mieren. Hier zijn ze erg van geschrokken en hebben de eigenaar geprobeerd te bereiken. Na dit telefoontje hebben wij bij de tasting room geïnformeerd naar andere accommodaties en ze zijn direct gaan zoeken.

Lianne had ons laten weten dat we in het main house van de lodge waren geplaatst, 1 tweepersoonskamer en 1 drie persoonskamer. Het probleem leek hiermee te zijn opgelost maar we wisten al wel dat onze tweede nacht weer in de mieren kamer zou moeten zijn omdat de lodge was volgeboekt.
Dafne, Hilde en ik hebben nog verder lekker genoten van het diner. We zijn door Lianne en Yet tegen 23 uur opgehaald en onze kamer zag er in eerste instantie prima uit en dachten ook te kunnen gaan slapen. We hebben nog even lekker liggen kletsen met z’n allen en tegen half 1 zijn we gaan slapen, voor maximaal driekwartier. Hilde en ik hoorden in de kamer naast ons een kind ontzettend huilen en krijsen, we hebben aan staan kloppen maar er werd niet gereageerd. Dit hebben we later nog een keer geprobeerd omdat het bleef aanhouden en toen stond zelfs het meisje voor het raam te kloppen, verder kwam er van niemand een reactie. Dit heeft ons doen besluiten om de eigenaar te bellen en te vragen of er iemand kon komen kijken wat er aan de hand was. Het was eindelijk stil, de eigenaar heeft niks kunnen zien wat er voor zorgde dat Hilde en ik weer konden/moesten gaan slapen. Het was een erg onrustige nacht want het was pas echt stil en rustig tegen half vier. We hebben erg kort geslapen, nadat iedereen wakker was zijn we gaan kijken of onze eerste kamer toegankelijk was om weer in te slapen voor een tweede nacht.
We hebben met z’n allen erg in twijfel gezeten en uiteindelijk besloten om een andere accommodatie te zoeken, dit was echt een hele goede keus! We zitten sinds eind van de middag in een guest house bij een wijnhuis. Ik had nooit verwacht nog een keer in zoiets te slapen maar de kamers zijn echt prima, de douche was heerlijk en we hebben net lekker gegeten! Het personeel is ontzettend vriendelijk en ze zijn pas net weer open na een renovatie. Erg tevreden met de accommodatie van nu dus!

Buiten onze zoektocht naar een nieuw hotel voor een nachtje, zijn we ook op de wijn tram geweest vandaag. Dit was een tram of een bus die ons naar verschillende wijnhuizen kon brengen. We zijn bij twee wijnhuizen gestopt en hebben een proeverij gehad, verder hebben we ontzettend lekker geluncht. Bij Leopards Leap hebben we besloten te lunchen, hier kon je een salade samenstellen met verschillende ingrediënten en zoveel je wilde. Aan het eind werd je bord gewogen en het gewicht moest je dan betalen. Erg leuk concept!
De rest van de wijnhuizen hebben we gezien vanuit de tram, de omgeving was echt prachtig en het was dan ook een erg geslaagde dag uiteindelijk! Onze bedden voor vannacht zijn echt heerlijk en morgen zullen we doorreizen naar Rocherpan Nature reserve om een nacht in een wat luxere tent door te nemen.
Deze vakantie heeft me al veel mooie ervaringen gegeven qua activiteiten maar ook zeker qua overnachtingen. Ik had nooit verwacht om in een kamer te kunnen slapen die de naam ‘sauvignon’ draagt.
We hebben nu nog een kleine week vakantie en een groot deel van de tijd zullen we door brengen in Kaapstad, ik heb er nog erg veel zin in en ik geniet enorm!

Liefs, Thera

• 23 April 2016 - 22:01

Janet:

Veel wijn, goed eten en bijzonder slapen; het moet een geweldige ervaring zijn... Leuk om jullie zo te volgen! Het goede leven genieten jullie, goedzo dames!

• 24 April 2016 - 10:46

Robert:

tsjah...warenkennis... had je beter moeten opletten destijds ;-)