De eerste indruk - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Thera Leukfeldt - WaarBenJij.nu De eerste indruk - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Thera Leukfeldt - WaarBenJij.nu

De eerste indruk

Blijf op de hoogte en volg Thera

15 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Molweni,
De eerste week in Port Alfred zit er alweer op, de dagen gaan toch best snel voorbij.
Afgelopen week was een soort introductieweek waarbij we wat uitleg hebben gekregen over de cultuur in Zuid-Afrika, er een toelichting is gegeven over de community projects in de townships hier en moest de borg voor de kamer betaald worden Buiten dat hebben we een tour gehad door Port Alfred waarbij we een aantal handige weetjes te horen kregen en we wat leuke locaties zagen.

We zijn ook een middag door de townships geweets, dit is best wel indrukwekkend. De kinderen zijn ontzettend blij om je te zien maar ze hebben eigenlijk niks en de huizen van de inwoners van de townships bestaan soms alleen uit wat golfplaten. Aan het eind kwamen we langs de vuilnisbelt, hier zagen we ook een aantal mensen rondlopen en er kwamen kinderen aan. Hier zoeken de kinderen en volwassenen naar bruikbare spullen die ze kunnen verkopen, vaak om er voor te zorgen dat ze geld krijgen voor drugs. Dit heeft best wel een indruk achter gelaten. Bij een van de plekken waar we geweest zijn, gingen de kinderen voor ons zingen. Op dat moment lijken de kinderen super gelukkig en heb je niet het idee dat ze nog veel meer nodig hebben maar ook ik weet dat dit schijn is en het er slecht leven is in de townships.

Op woensdag was er een feestje in een kroeg die niet altijd open is maar waar we met heel stenden naar toe konden, hier zijn we met een busje naar toe gebracht en het was een erg gezellige avond.
Verder heb ik deze week ook mijn eerste introductie gehad van mijn minor, er moet aardig wat gedaan worden maar het klinkt tot nu toe allemaal erg interessant.

Dit weekend ben ik met een groep naar Addo Elephant park geweest, hiervoor hadden we een auto gehuurd en hiermee konden we het hele park door. De weg er naar toe was geen probleem maar in het park waren de weg niet altijd top en waren het natuurlijk zandwegen met veel stenen, dit resulteerde in af en toe een ‘bumpy ride’ maar het was echt geweldig om alle dieren te spotten.
We hebben olifanten gezien, zelfs een aantal over de weg. Verder stonden er op een gegeven moment na een bocht ook ineens twee buffels op de weg, dit was toch wel spannend gezien je geen idee hebt wat de dieren gaan doen. Verder hebben we de zebra vaak gezien, zwijnen waren er ook in overvloed en ook behoorlijk veel schildpadden toch nog. Helaas hebben we in dit park geen leeuwen gezien, ze zitten er wel maar ze hebben zich niet laten zien aan ons. Op de terugreis zijn we gaan eten bij het Mypond hotel, dit is het restaurant/hotel van Stenden in Zuid-Afrika. Dit was een gezellige afsluiter maar het duurde erg lang voordat we eten kregen en vervolgens waren ze ook drie gerechten vergeten. Deze zijn mee gegaan naar huis gezien we allemaal ontzettend moe waren doordat we al sinds 4 uur op waren en we erg lang door het Addo park gereden hebben.

Op zondg zijn we op bootsafari geweest, de heenreis in de auto was al een safari opzcih. We dachten binnendoor te kunnen maar dit resulteerde in wegen zonder asfalt dus we konden nog een keer een bumpy ride doen. Vol goede moed vervolgden we onze weg totdat er een boom op de weg lag, hebben een poging gedaan deze te verplaatsen maar dat was onmogelijk dus hebben we omgedraaid en zijn we een stuk terug gereden.
Dit was nog niet het einde van ons auto avontuur, we dachten er bijna te zijn en namen de afslag naar Sibuya, het park war we heen zouden gaan. Dit waas een foute gedachte gezien we in de middle of no where uit kwamen. De wegen waren vol met stenen, gaten in de weg en nog steeds zonder asfalt en af en toe flinke hellingen. Aan het eind van een van de heuvels, kwamen we bij de rivier….
dit was einde route, er lag een ‘brug’ over de rivier maar deze was zo instabiel en er lagen zoveel stenen bij dat het voor onze auto’s onmogelijk was er over te gaan. Op het moment dat wij echt dachten, hoe gaan we dit nu doen?! kwam er een truck aan die wist waar we heen moesten dus deze wagen is ons voorgegaan naar het park dus we konden een groot deel van de weg weer terug.
Toen we bij de receptie aan kwamen, mochten we alsnog mee op de boot. Dit hield in dat we met onze hele groep een eigen boot hadden. De natuur was echt prachtig en we hebben wel wat mooie dieren gezien maar toch minder dan ik had verwacht. De lunch was erg lekker en zat op een leuke locatie, daarna zijn we terug gevaren naar de receptie en konden we naar huis.
Het was heerlijk om even op zo’n boot te zitten maar een echte safari kan ik het niet noemen.
We hebben het weekend afgesloten bij een restaurant, Highlander in Grahamstown, hier was het eten echt super lekker en de service top. De perfecte afsluiting van een heerlijk weekend.

Vandaag mijn eerste echte lessen gehad, het was even wennen om weer les te volgen maar een deel heb ik al gehad in vorige modules dus ik herkende nog wel wat dingen. Ik denk nog steeds dat ik een juiste keus heb gemaakt met in elk geval mijn eerste minor maar ook zeker met mijn vertrek naar Zuid-Afrika.

Ik verheug me ontzettend op de komende maanden in dit prachtige land!
Liefs, Thera

• 15 Februari 2016 - 20:43

Robert :

Leuk joh!! Geniet er van, de tijd gaat sneller dan je denkt.